Értékelés
6088 olvasó
Megjelent 2012. február 08-n, szerdán
Ha elõre gondolkodik a pályázatért felelõs személy
Most már páran már ugranának a költségvetéshez, hiszen úgy tûnhet, már minden leírás benne van a pályázatban, ami benne lehet. Nos, azért még fér bele: ha elõre gondolkodik a pályázatért felelõs személy, tudhatja, hogy a pályázattal majd el is kell számolnia a támogató szervezet felé. Sokkal jobb, ha már a pályázatban értékeljük a várható eredményeket, már csak azért is, mert így mi "adjuk" az értékelési módszert is, és nem a támogató! Érdemes tehát már elõre értékelni a programot, így aztán csak össze kell majd hasonlítani a tényleges, programvégi értékelést az elõzetessel, illetve még van lehetõségünk arra, hogy alakítsunk a programon és pályázaton. Ha a program célját pontosan meghatároztuk, a siker objektíven mérhetõ, az értékelõ kérdések pedig "adják magukat".
Például: Összehasonlítva hasonló munkát végzõkkel milyenek az eredményeink? A program, mely részei mondhatók a legsikeresebbnek?
Az elõzetes értékelésbe még nem vehetjük bele az olyan szempontokat, mint a költséghatékonyság vagy a résztvevõk száma, hiszen azt még csak tervezzük! Néhány pályázó, ha fel is ajánl valamilyen értékelési módot, elköveti néha a következõ hibákat:
Nem tartja szükségesnek az értékelést - ("Kiállításunk magáért beszél, látható lesz, hogy jó helyre költöttük el a pénzt!")
Valamilyen túl tudományos, költséges és szükségtelen módot javasol. - ("A program folyamatos értékelését egy 11 szakértõbõl álló szakmai zsûri hetenkénti értekezlete biztosítja a tevékenység egésze alatt.")
Valamiféle szakértõ veszi át az egész dolgot ("Dr. Nagy Tudor, a habarovszki egyetem professzora fogja a program értékelõ tanulmányát megírni")
Valamiféle komolytalan, gyerekes értékelési módot javasol ("Összeállítunk egy kis kérdõívet, amelyen a résztvevõk 1-tõl 3-ig pontozhatják az esemény színvonalát.”)
Megfontolandó lépések:
A tevékenység céljainak tisztázása
Már eleve gondoljunk a világos és mérhetõ célokra a tervezésnél, így a saját dolgunkat is megkönnyítjük!
Gondoljunk az értékelés olvasóinak szempontjaira.
A csoport tagjainak értékelési szempontjai nem biztos , hogy megegyeznek a támogatók szempontjaival. Különösen vonatkozik ez a pénzügyi részekre! Sok pályázó hajlamos csak az eredményt nézni, az oda vezetõ utat, illetve a költségeket pedig a "cél szentesíti az eszközt" alapon mellékesnek tekinteni az értékelés szempontjából. Ez a szemlélet igen kevés támogató szervezetre jellemzõ, de alapjában sem elég csak a végeredményt nézni.
Munkaértékelés - eredményértékelés - vagy mindkettõ
Természetesen el lehet dönteni, hogy milyen értékelést ajánlunk fel, mi a fontosabb szempontrendszer. Azt viszont mindenképp tegyük világossá, hogy miért az adott értékelési módszert választottuk.
Ki végzi el az értékelést
A legfontosabb annak eldöntése és megindokolása, hogy külsõ vagy belsõ szakember végzi el az értékelést, és miért pont õ. Hangsúlyozom megint, elõkészítõ értékelésrõl van szó, nem a program utáni tényleges értékelésrõl.
Mennyiben legyen szó az anyagi vonzatokról?
Ha két közel azonos eredménnyel járó program közül az egyik jóval takarékosabb, nyilván érdemes azt választani. Az elõzetes értékelés kimutathatja a költségvetés hiányosságait - viszont magyarázatot is tud adni az egyes költségekre.
Hogyan gyûjtjük össze az értékeléshez szükséges adatokat?
Ez a tevékenység jellegétõl függ. Érdemes az elõzetes értékelésben ide beépíteni az ellenõrzési pontokat, amelyeket a tevékenység alatt használunk és a végsõ értékelésben, összehasonlítunk a tervezettel.
Hogyan rendszerezzük az adatokat?
Az összegyûjtött adathalmazt válogatni és rendszerezni is kell, ennek módszerét is elõre el kell dönteni.
Milyen formában állítjuk össze a végsõ értékelési riportot?
Ha a kiírás nem határozza meg az értékelés formai követelményeit, érdemes elõre jelezni a támogató felé, hogy milyen riportot várhat tõlünk.
Ellenõrzõ lista
A módszereket és a végeredményt is értékeli
Bemutatja, hogy ki és miért pont õ fog értékelni
Értékelési kritériumrendszert állít fel
Leírja az adatgyûjtõ és rendszerezõ módszereket
Bemutatja, hogy az értékelés mennyiben hasznosul a program folyamán
Felajánlja a programvégi értékelés módszerét és az összehasonlítás lehetõségét